Residentie Mirror Teeth

Mirror Teeth

Mirror Teeth is een huiveringwekkende fabel over een patriarchaal, seksistisch, koloniaal, racistisch en bekrompen systeem. Een systeem dat vreemd genoeg doet denken aan het onze, maar dan nog wreder, absurder en gewelddadiger.

James en Jane Jones (beiden wit) voeden hun twee kinderen, Jenny en John (beiden uiteraard ook wit), streng op. Ze wonen in een huis dat net zoals zijzelf, glad en perfect is. James verkoopt wapens aan landen in burgeroorlog en Jane is huisvrouw. Ze schermen zichzelf af uit angst en racisme. Tot wanneer hun dochter, Jenny, haar vriend Kwesi, die zwart is, uitnodigt voor een lunch.

De afgelopen jaren leefden we in onze veilige en bubbels, zonder verder te kijken dan onze eigen leefwereld. Door die fysieke afstand brokkelt het sociale weefsel af. Het gemeenschappelijk verhaal wordt gedreven door angst en iedereen bedenkt zijn eigen overlevingsstrategieën.

Mirror Teeth duwt dit individualistische isolement naar een hoogtepunt. De personages lijken op ratten die zijn ingespoten met een monsterlijk gif. En wij staan erbij en kijken ernaar.

Deze residentie start op 26 september 2022 en is ontwikkeld door:

  • Regie: Sarah Messens
  • Assistent: Irène Berruyer
  • Acteurs: Anne-Pascale Clairembourg, Salomé Crickx, Serge Demoulin, Nganji Mutiri, Maxime Renaud
  • Scenografie: Nelson Louis
  • Tekst: Nick Gill
  • Franse aanpassing: Élisabeth Angel-Perez

Dit project wordt ondersteund door SUITCASE (programma voor kunstenaarsondersteuning van Iles vzw), Le Boson (Brussel) en La Fabrique de Théâtre (Frameries).

Deze residentie vindt plaats in het Frans en bevat veel gesproken woord.

Français

Mirror Teeth est une fable horrifique sur un système patriarcal, sexiste, colonialiste, raciste et borné. Un système qui rappelle étrangement le nôtre, en plus cruel, en plus absurde, en plus violent.

James et Jane Jones (tous les deux blancs) gouvernent avec une certaine autorité leurs deux enfants, Jenny et John (blancs également), dans un intérieur lisse et parfait comme leur attitude. James vend des armes à des nations en guerre civile, Jane est femme au foyer, ils barricadent leur famille dans la peur et le racisme. Jusqu’au déjeuner où Jenny invite son petit ami, Kwesi (qui est, lui, noir).

Ces dernières année nous ont cloisonnée dans nos intérieurs supposés rassurants et hygiéniques, sans autres perspectives que la porte de nos frigos. Le tissu social s’émiette derrière la distance physique. Le récit commun n’est plus dirigé que par la peur, et chacun invente sa mythologie au sein de son biotope individuel. Mirror Teeth, pousse la logique de repli à son paroxysme. Les personnages s’apparentent à des rats auxquels on aurait inoculé un poison révélant leur monstruosité. Et nous les observons se dévorer derrière la vitre sans tain du laboratoire.

Une résidence par :

  • Mise-en-scène : Sarah Messens
  • Assistanat : Irène Berruyer
  • Jeu : Anne-Pascale Clairembourg, Salomé Crickx, Serge Demoulin, Nganji Mutiri, Maxime Renaud
  • Scénographie : Nelson Louis
  • Texte: Nick Gill
  • Adaptation française: Élisabeth Angel-Perez

Le projet est soutenu par SUITCASE (programme d’accompagnement d’artistes d’Iles asbl), Le Boson (Bruxelles) et La Fabrique de Théâtre (Frameries).